TAO

1999
TAO 

Travelling through Nevada, Utah, Wyoming, Arizona, South Dakota in the 90, the uniqueness and the rarefaction of the landscape led me on a journey of an interior dimension too. I began to notice along the road, metaphors for the course of my lifetime.

In the Christian religion, the Road to Heaven is upwards and the road to Hell is downwards, representing two opposing aspects of the soul. Taoism takes a different approach, it focuses on the Way, in Chinese ‘Tao’, which is part of the condition of the soul. The significance of Tao is contained in an ensemble of concepts, states of consciousness and comportment, to the effect that they themselves are the goal. Thus, from the readings, one realises that the Tao itself is the ultimate aim, the outcome, not merely the means (as in Christian beliefs). It is ‘merely’ a question of realisation through profound self-knowledge. And to attain this level of awareness, we must experience, through our practice and this is, in fact, the “way”.

The images in these series were taken with an analogue camera and printed in back and white in the darkroom – I faded the edges of the images to lighten the “realism” and reinforce their metaphorical nature.

 

Percorrendo Nevada, Utah, Wyoming, Arizona, South Dakota negli anni ‘90, la particolarità e la rarefazione del paesaggio, mi spinsero a vivere il viaggio in una dimensione interiore. Cominciai a vedere nelle strade che percorrevo metafore del corso della vita.

Nella dottrina cristiana la Via del Paradiso in salita e quella dell’Inferno in discesa simboleggiano la rispettiva fatica per ottenere le due condizioni dell’anima. Un approccio diverso è tenuto dal Taoismo, che ha eletto la Via, in cinese tao, a soggetto stesso della condizione dell’anima. Il significato di Tao è racchiuso in un insieme di concezioni, stati di coscienza e comportamenti, tali da costituire essi stessi l’obbiettivo. Anzi, dalle letture si evince che il Tao è il fine ultimo, il risultato, non solo il mezzo (come nell’assunto cristiano). Si tratta “solo” di rendercene conto attraverso la profonda conoscenza di noi stessi. È per realizzare questa presa di coscienza che dobbiamo fare esperienza, attraverso la pratica, questa è di fatto la “via”.

Le immagini di questa serie sono state riprese con i mezzi analogici tradizionali in bianco e nero e stampate da me con la dissolvenza sfumata dei bordi per alleggerire il “realismo” dell’immagine e rafforzarne il senso metaforico.